יום שבת, 15 באוקטובר 2016

סקירת טיול - גאורגיה

במהלך חודש אוגוסט 2016 טסנו לגאורגיה למשך שלושה שבועות. הטיול היה שונה במובנים רבים מטיולים אחרים אשר עשינו בעבר.
למעשה לא טסנו עם תוכנית מוגדרת ומפורטת. התוכנית הראשונית הייתה לנחות בטביליסי במוצ״ש ולשהות בעיר מספר ימים, בין היתר בכדי להצטייד במפות ובלון גז. לאחר מכן להמשיך למסטיה, לבצע את הטרק מסטיה-אושגולי ואת שלל טיולי היום שיש לאזור להציע. מכאן והלאה לא באמת הייתה תוכנית קיימת והתבססנו על אינטואציות ועצות ממטיילים אחרים. מראש ידענו כי בשלושה שבועות אין סיכוי שנוכל להגיע לכל פינה בגאורגיה וגם לא כיוונו לכך.
דבר שני שהיה שונה מטיולים בעבר הוא כמות הציוד שלקחנו. בנוסף לכך שהגענו ערוכים לטרקים הכוללים לינה בשטח הבאנו איתנו גם ציוד צילום רב. ניסיון העבר הראה לנו כי עדיף לקחת עוד עדשה ולהתלונן מעט על משקל התרמיל מאשר להצטער שהשארנו את אותה העדשה בבית, לכן בהיבט הזה לא התפשרנו ופשוט לקחנו (כמעט) הכל.

איפה היינו?

לבסוף, את שלושת השבועות בגאורגיה העברנו בטיולים בארבעה מוקדים עיקריים - סוונטי עילית, טושתי, מצחתה וטביליסי וסביבתה. ממוקדים אלה יצאנו לטיולי כוכב, חלקם קצרים וחלקם בני מספר ימים.

• טביליסי והסביבה - סיורים בעיר העתיקה, הרכבל להר מתצמינדה, מצודת נאריקלה, קתדרלת השילוש הקדוש, גשר השלום, טיול יום לדויד גרג׳ה.
  • סוונטי עילית - טרק מסטיה-אושגולי (3 ימים), אגמי קורולדי, קרחון צ׳לאדי, הרכבל לרכס זורולדי, המוזיאון האתנוגרפי במסטיה.
  • טושתי -  קתדלת אלוורדי, הטרק למעבר ההרים נאקלה (יומיים).
  • מצחתה - הדרך הצבאית (מנזר ג׳וארי, מצודת אננורי, מונומנט אחוות העמים), עמק סנו, כנסיית השילוש הקדוש, מפלי גוואלטי.

בנוסף, בשני מקומות החלטנו להאריך את השהות שלנו מעט יותר - בכפרים (המדהימים) אושגולי ואומאלו.

10 תובנות

1. גאורגיה מאוד ידידותית למטיילים. מדובר על מדינה מדהימה עם טבע עוצר נשימה, אוכל אדיר ואנשים טובים.
  2. גאורגיה יעד מאוד זול לטיול. אנחנו טיילנו בתקציב של כ-1,000 ש״ח לאדם לשבוע - זאת מבלי שישנו באוהל או בישלנו לעצמנו אפילו פעם אחת. בנוסף התניידנו הרבה במדינה והגענו לאזורים מרוחקים יחסית בגאורגיה. להוסיף על כך את עלות הטיסה שאיננה גבוהה ובהחלט מדובר ביעד אטרקטיבי לטיול ממש בחצר האחורית של ישראל.
  3. רוצים לקחת את כל ציוד הטיולים שלכם איתכם? תחשבו שוב. טרקים רבים בגאורגיה ניתן לבצע באמצעות לינה וארוחות בכפרים לאורך הדרך. ציוד הלינה שהבאנו (אוהל, שק״ש, מזרן) לא שימש אותנו כלל, כך גם לגבי ציוד הבישול (גזיה, בלון גז). אפילו לא היה צורך במגבת.
  4. לא להתפשר על ציוד טיולים בסיסי! נעלי הרים, מקלות הליכה, מפה ומצפן, עזרה ראשונה, הגנה מפני גשם ובגדים מחממים. בלי לקחת את הדברים האלה אתם מזמינים צרות.
  5. אינפורמציה ותכנון מראש יכולים לעזור מאוד בטיול בגאורגיה. את ציוד הטיולים הכבד הבאנו מראש בכדי שלא נהיה מוגבלים בבחירת הטרקים - היו כמה טרקים עליהם כבר קראנו בארץ המצריכים לינה בשטח, דוגמת טרק הסילבר לייק, ורצינו לבוא מכוסים. בפועל יצא שלא השתמשנו כלל במחצית מהתיק אותו הבאנו מהארץ (לפחות את הציוד לא סחבנו על הגב במהלך הטרק אלא השארנו בגסטהאוס). שני מקורות שמאוד כדאי להיעזר בהם בעת תכנון טיול לגאורגיה - הספר ״גאורגיה - בנעלי הרים, ג׳ינס או עניבה״ של קורל קרטנשטיין מרכז אליו כמעט את כל האינפורמציה האפשרית למטיילים בגאורגיה. הספר מלא בהצעות מגוונות ומפורטות של טיולי יום וטיולי בני כמה ימים והוא מקום טוב להתחיל בו את תכנון הטיול שלכם. מקור מידע שימושי נוסף - קבוצת הפייסבוק ״גאורגיה - פורום מטיילים״, בה ניתן לקבל מענה מהיר ומדויק ולמצוא שותפים לנסיעות או טיולים.
  6. כדאי להיות עם יד על הדופק לגבי מזג האוויר. מזג האוויר בגאורגיה, במיוחד באזורים ההרריים, עלול להיות הפכפך. כמו כן כדאי לשים לב לתאריך בו סוגרים את כרטיס הטיסה - בחודש אוקטובר לדוגמא, באזור טושתי, מקומיים רבים עוזבים את ביתם לחורף וכבישים לעיתים נחסמים.
  7. סים מקומי ניתן לקנות בשדה התעופה. מפות ובלוני גז ניתן לרכוש בחנות ״Geoland״ שבטביליסי. מפות לטיולי יום ניתן להשיג בלשכות המידע לתיירים הקיימות כמעט בכל כפר. במסטיה אפילו יש חנות (בסיסית מאוד) לציוד טיולים.
  8. באופן מעט יותר כללי - הטיול הזה מראש לא היה מוגדר כ״טיול צילום״ או כ״טיול טרקים״, הוא יותר הרגיש כמו טיול תרמילאים קצרצר. רוב הישראלים שטסים לגאורגיה מטיילים בדפוס פחות או יותר זהה ולכן לאלו מכם שרוצים לטוס לבד אך חוששים שלא ימצאו שותפים לטיול - הסירו דאגה מליבכם (זה מקום למסור ד״ש לכל החבר׳ה האדירים שטיילנו איתם…).
  9. ציוד צילום בו השתמשנו במהלך הטיול - Nikon D810, 14-24mm F2.8, 50mm F1.8, 70-200mm F2.8, Gitzo Tripod, Lee Filters, Canon G7X, Joby Gorillapod.
  10. המלצות: באופן אישי אנחנו הכי נהננו באומאלו. משהו בשילוב של כפר פסטורלי, כמות המטיילים היחסית דלילה והדרך הפתלתלה והמאתגרת לשם השאיר בנו חותם רב. מדובר על אחד האזורים הנידחים בגאורגיה ולדעתנו גם היפה שבהם (לפחות ממה שהספקנו לראות). במקום השני אצלנו נמצאת מסטיה ושפע האטרקציות סביבה. לאחר מכן קזבגי והסביבה. נבצר מאיתנו לצאת לטרק הסילבר לייק בגלל אילוצים שונים, אך בביקור הבא בגאורגיה כנראה שזה יהיה הדבר הראשון על סדר היום.